rorosire2017.reismee.nl

Dag 02 - Melaka

Vandaag geen programma, eerst maar eens acclimatiseren. Wennen aan de temperatuur en het tijdsverschil. Wel dat heb ik geweten, de familie de hele nacht aan het spoken en bij het ochtendgloren amper wakker te krijgen. Laat ontbijt in ons hotel om vervolgens op ons gemak naar het oude centrum van Melaka te lopen.

Melaka kenmerkt zich nogal door wat Europese stijlen. De Portugezen waren er al vroeg bij, zo rond 1500 zetten zijn hier al voet aan land en de ruïnes van de stadspoort Porta Santiago wijzen op deze tijd. Ja ruïnes, omdat onze vrienden uit Holland van de VOC hier huis hebben gehouden rond 1640. De Hollanders voeren vervolgens hier zo’n 200 jaar de scepter. Jonkerstraat, Heerenstraat en The Stadhuys herinneren hier nog aan. Ook de rode Gereformeerde Kerk uit 1753 is een uniek monument. Het is toch wel indrukwekkend, 300 jaar terug, zo’n reis ondernemen, een reis naar het onbekende. Een voordeel, zij konden wel op hun gemak wennen aan het tijdsverschil ;-) Als Nederland zich begin 1800 meer op Indonesië richt en enigszins verzwakt is door de oorlog met Frankrijk, zijn het de Engelsen die er als de kippen bij zijn. In 1824 “ruilt” Nederland Melaka voor Bencoolen op Sumatra. De Engelse heerschappij duurt vervolgens tot 1946.

Hebben de Engelsen dan misschien ook nog iets nuttigs gedaan ? Jawel, zij bouwden het Hardrock Café …. Misschien dat ik nu iets aan geschiedenisvervalsing doe, maar we hebben er in ieder geval wel een lekkere lunch genuttigd.

Na de lunch terug naar ons hotel. Maar niet voordat wij ons overgeven aan een prima voetmassage. Even uit de warmte, alles op het gemak. Terug in het hotel duurt het niet lang voordat …. toch maar even de wekker gezet. Heb nog even wat administratieve taken voor onze volgende bestemming te regelen.

Vanavond op het gemak wederom naar het Oude Centrum. Melaka is een relaxte stad, geen hectiek, geen getoeter, prima vertoeven hier. We wandelen langs de vele winkeltjes en restaurantjes. Sil en ik willen wel graag een biertje bij het eten. Dus het is even zoeken. Niet elk restaurant schenkt alcoholische dranken in dit overwegend Islamitische land. We vinden een leuke locatie aan de Melaka river side en het eten is prima. Saté met gebakken rijst, het bier kon alleen wel wat koeler.

Morgen vroeg op …. We gaan fietsen, net nog even geregeld. Mr. Alias is onze gids, zijn vrouw zal ons ophalen bij ons hotel …. http://www.melakaonbike.com

Tot morgen.

Bernd

Ik volg weer jullie avontuur, erg leuk!!

Annelies

Robert, hier hebben wij de lekkerste bbq-zalm ooit gegeten. Gewoon bij zo'n simpel tentje zittend op een krukje. Weet helaas geen naam. Was bij de avondmarkt. Fijne reis gewenst en ik lees en leef met jullie mee!

Leo

Wij doen ijs in 't bier hier!

Mariska

Heerlijk om jullie te volgen xx

Esther

Wat leuk die korte geschiedenisles, weer wat geleerd. Fijne avond en veel fietsplezier morgen xx

Pieter van Zutphen

Leuk hoor zo'n reisverslag!

Oomsie

Dank.