rorosire2017.reismee.nl

Dag 07 – Wakker worden in de Jungle

De wekker gaat al om 05:45 uur. We worden om 06:00 uur verwacht voor onze ochtendtrip de Jungle in. Douchen doen we straks wel. Ik heb goed geslapen, Renée ook, Sil wat minder, maar Rosanja in het geheel niet. Verkeerde bed uitgekozen, en gekozen is gekozen …. dus die had de harde lattenbodem. Het oerwoud wordt langzaam wakker, de nachtdieren zoeken hun rust weer. Dit is eigenlijk ook gewoon een 24*7 uurs economie. En .. ff niet opletten en je bent er geweest. Dat dan weer wel.

We gaan op zoek naar de locatie waar de andere groep gisteren de Oerang-Oetang hebben gespot. Kijken of ie er heeft overnacht. Helaas, de dame in kwestie is al vertrokken dus richten we onze pijlen op andere dieren. We trekken dieper en dieper de jungle in. We laten de rivier achter ons en trekken een zijstroom in.

Moet eerlijk zeggen dat ik mij ook hier weer stoor. In Vietnam was het twee jaar geleden een bende. Grote hoeveelheden huisvuil en vooral plastic zwerft er in de natuur. Als ooit het besef komt dat het zo niet langer gaat, duurt het decennia voordat alles weer opgeruimd is. Ook hier zien we veel plastic in het water, coca cola flessen zijn het meest favoriet. Het blijkt dan echter van lokale vissers te zuijn. Die hebben dit als markering voor hun vallen gemaakt. Het ziet er ineens wel iets anders uit. Niet dat hier geen huisvuil zwerft, maar het is anders dan in Vietnam. Misschien wel gewoon vergelijkbaar bij ons, daar drijft ook van alles in het water.

Het is een mooie trip. We zien de mist op het water optrekken en langzaam breekt de zon door. Het belooft weer een warme dag te worden. De dieren verlaten de oevers en trekken dieper de jungle in. Voor ons dus minder te “birden” en na 2 uur houden we het voor gezien. We gaan ontbijten, spullen pakken en terug naar de bewoonde wereld.

We nemen afscheid van de mensen aldaar, en binnen no-time zijn we weer binnen GSM gebied. Gelijk even teletekst kijken, Feyenoord gewonnen, niet fraai, maar voldoende. Terug in het Sabah hotel een relaxte middag aan het zwembad. Even genieten van de luxe. Vanavond weer een taxi gepakt (10 RM = 2 Euro) naar de haven van Sandakan. Tripadvisor raadt een Italiaans Restaurant aan, we hebben het snel gevonden. Heerlijke pizza vandaag en prettige atmosfeer. Ondeertussen is het flink gaan regenen, we duiken nog even de supermarkt in voor wat laatste boodschappen.

Nu terug in het hotel. Morgen wordt onze Renée 13 jaar en dat gaan we vieren in Sepilok. Hoe ? Dat horen jullie morgen.