rorosire2017.reismee.nl

Dag 09 – Bye Bye Bidu-Bidu

We zijn halverwege van onze reis. Vandaag nemen we afscheid van mooi Borneo en Bidu-Bidu. Moet eerlijk zeggen, we hebben een klein risico genomen met dit gedeelte van onze reis. Nederland geeft een negatief reisadvies af voor een gedeelte van Borneo, dit om vermeend extremisme en kans op ontvoering. We hebben er (gelukkig) geen last van gehad.

Vandaag weer een vroege start. Onze reis leidt ons terug naar Kula Lumpur waar we ruim een week geleden ook zijn gestart. Een vlucht van 2,5 uur, afstand ca 2000 km. We hebben onderweg een beetje last van turbulentie en dat is niet Rosanja haar favoriete bezigheid, vliegen sowieso niet eigenlijk. Altijd weer blij als we aan de grond staan.

Het is fraai weer in Kula Lumpur. Nadat we onze koffers hebben opgepikt zoeken we de verhuurbalie voor onze auto op. Gelukkig gisteren toch nog allemaal goed gekomen. Met 4 personen en 3 koffers hebben we wel een beetje ruimte nodig, dus de keuze is gevallen op een Toyota Hilux. Groter verhuren ze niet .. haha. Pick-up Diesel met een flink vermogen. Altijd handig voor in de bergen.

Ik stuur mijn gevaarte de snelweg op en we komen als vlug voor onze eerste uitdaging van vandaag te staan. Tolweg. We begrijpen dat we niet de automatische poortjes moeten hebben, dus kiezen voor de middelste, maar ook dit blijkt een pasjes systeem te zijn .. En zo’n pasje .. tsjaa .. die hebben we (nog) niet. In z’n achteruit en de auto’s achter ons dus ook. Blij dat die van mij toch wat groter is dan van de rest .. haha. Uiteindelijk blijkt dat we bij het meest linkse poortje die pasjes kunnen verkrijgen, we storten er wat saldo op … en we vervolgen onze weg.

Het is best comfortabel rijden hier. De kilometers vliegen onder ons door en na ca. 1,5 uur verlaten we de snelweg richting de Cameron Highlands.

De Cameron Highlands is een hoogvlakte en ligt zo'n 150 kilometer ten noorden van Kuala Lumpur. De regio ligt 1500 meter boven zeeniveau en is daarmee het hoogste gebied van het Maleisische vasteland. De temperaturen liggen tussen de 10° en 25° graden Celsius en is dus aanzienlijk kouder dan de rest van Maleisië. De hoogvlakten zijn genoemd naar William Cameron, die het plateau ontdekte tijdens een expeditie in 1885.

We slingeren ons ca. 50 kilometer door de bergen. Hier en daar is de weg erg slecht en zigzaggen we rond de kuilen. Ook hier komt het vermogen van onze huurauto prima van pas. Overigens zit het stuur dus rechts en rijden we links. We klimmen hoger en hoger naar Tanah Rata, een bergdorp waar we 2 nachten zullen verblijven in het Bala’s Holiday Chalet. Het laatste stukje blijkt een opgaaf te zijn. We kunnen het niet vinden, de locatie via google maps lijkt niet te kloppen. Na drie keer hetzelfde rondje te hebben gereden, uiteindelijk maar gebeld. Nieuwe coördinaten door gekregen en nu lukt het wel. Ondertussen is het flink gaan regenen, ben blij dat we er zijn.

Ons hotel heeft een oude Engelse stijl en we wanen ons echt in koloniaal gebied van voor de tweede wereld oorlog. De tijd heeft hier stil gestaan. Vanwege de regen blijven we bij ons hotel en laten ons verwennen met een prima maaltijd. We laten de boel de boel en duiken vroeg ons bed in, morgen slapen we uit.

Gertjan

Hi makker,
Heb erg genoten van je reisverslagen. Nog gefeliciteerd met Renee. Weer te laat, maar dat ben je van mij al gewend?Selamat jalang verder